Saturday, June 11, 2011

X Men : First Class.....A Class Of Its Own

Hi guys n gals! Aku tak pernah buat entry pasal movies nih, tapi kali ni aku cam terpanggil lak untuk mengomen/mengomel. Well, dari tajuk entry je korang dah boleh tau, aku baru tengok citer X Men terbaru ni. Berbeza dari siri X Men sebelum ni, ini adalah prequel/reboot.

Prequel kerana dia menceritakan macam mana X Men ni bermula, reboot kerana Penerbit dan Pengarah mahu mengolah cerita X Men semual, selepas cerita yg agak 'phail' pada siri X Men Last Stand.
.
Ramai tahu X Men diketuai oleh Profesor Charles X. Xavier dan Brotherhood of Evil oleh Magneto, tapi mungkin ramai tidak tahu asalnya mereka adalah rakan karib....agak tragik kan? Well, cerita kali ni pengarah explore dengan lebih mendalam perhubungan akrab antara mereka berdua ini, dan juga hubung kait dengan karekter2 lain ( hint: Bakal makbapak NightCrawler ada dalam citer ni ;p).

Setting cerita dibuat sekitar tahun 60-an, lengkap dengan senario politik dan masalah sosial semasa. Kalau korang perasan, ramai pengkritik bebas tak puas hati dengan elemen-elemen racism yg wujud dalam cerita kali ni ( aku tak mau reveal, korang tengok sendiri baru puas, heheeh ), tapi tu la, kang aku cakap depa ni mengong, marah...tapi, again, THIS MOVIE TAKES PLACE IN THE 60's, YA FOOLS!!!

Memang la era tu, terlampau banyak berlaku diskriminasi kaum dan gender! And the director and actor sure play their parts well! Kudos to Michael Fassbender dan juga Kevin Bacon, sebab dialog2 mereka, yg memainkan emosi karekter lain, telah menyebabkan the 'so-called' critics bising! Hahahaah....

Anyways, aku boleh katakan kali ni, efek khas tidak segempak tiga siri movie X Men yg awal, tetapi takpe, sebab ini menyebabkan kita dapat memberi perhatian penuh kepada plot, character development dan krisis dalaman yang mereka hadapi, serius!

Dan tidak lengkap sesuatu movie kalau tidak ada cameo kan? Hehehe...korang jangan sekali-kali kelip mata sepanjang movie ni, ada je benda yang berkait.....

Finally, aku takmo citer lebih2, nanti yang belum tengok jadi spoil la pulak kan...so cukup setakat aku boleh bagi 4.5/5 bintang...it's that good!

4 comments:

Anonymous said...

eee...bikin panas la hentry neh

boyarque said...

hahaahah...apohal? Ekau pun mutant ko?

Anonymous said...

ala...tak tgk lg,, ada ke den dikata mutant

cis

boyarque said...

Hahahah, mutant ok apo, tambah lak boleh tukar2 ghupo, boleh nyamar jadi bos!
Naper tak tengok lagi? Best wo!